chemicals

chemicals

keskiviikko 26. lokakuuta 2016

Viljaton ruokavalio - mitä syön

Kuten oon täälläkin maininnut, niin kotimaiset viljat aiheuttaa mulla oireilua. Kurkku tulee kipeäksi ja tuntuu toiselta puolelta hieman turvonneelta. Mun ruokavalioon ei siis kuulu kotimaiset viljat. Tässä postauksessa kerron, mitä syön niiden tilalla. Toivottavasti tästä postauksesta saa apua ja ideoita muille vilja-allergisille! Oon itse myös allerginen siemenilla ja pähkinöille ja monelle muulle, niin ruoat, joita tässä käsitellään ovat aika simppeleitä ruokia verrattuna moniin muihin netin tarjoamiin viljattomiin ruokaohjeisiin.

Aamu- ja iltapalavaihtoehtoja
-Riisikakut ja maissikakut. Riisikakkuja syön itse eniten. Aamupalalla, iltapalalla, välipalalla. Laskin myös, että saan päivittäisen tarpeen verran kuituja syömällä riisikakkuja. Maissikakkuja syön harvemmin, mutta ihan hyviä nekin on leivän korvikkeena.
-Perunarieskat ilman viljaa. Näihin löysin ohjeen netistä ja hyviä ovat! Näihin käytetään vain perunaa, kananmunaa, voita, juustoraastetta, suolaa ja perunajauhoja. Ohje löytyy täältä. http://voimaahoitsulle.blogspot.fi/2014/08/viljaton-perunarieska-ja-muuta-mutinaa.html?m=1
-Riisipuuro. Riisipuuroa oon myös tehnyt välillä itse. Riisipuuro on maukas ja täyttävä ateria. Tosin itse oon nyt viime aikoina vähentänyt maitotuotteiden käyttöä, koska astmani voi silloin paremmin, enkä oo puuroakaan nyt juuri syönyt.

Itsetehty viljaton perunarieska
Kannattaa myös tsekata kaupan gluteeniton osasto. Citymarketissa ainakin on hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita ja oon löytänyt sieltä monia itselle sopivia, viljattomia tuotteita, mm. porkkanaleipää ja sämpylöitä, joissa on käytetty riisi- ja maissijauhoa ja keksejä, jotka on tehty mm. maissijauhosta.

Muilla aterioilla syön normaalia  kotiruokaa, mutta jätän vain leivän pois. Melko helppoa.

Löytyykö lukijoista viljatonta ruokavaliota noudattavia ja mikä on suosikkinne omista viljattomista ruokaresepteistänne? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti